Noca på vift i världen!

2017-01-10
20:20:41

7-8/1 Dag 13-14 – Hemresan.

Vår taxi från hotellet gick kl 11. Vi gick upp och åt frukost vid 9 för att hinna med de sista vi ville göra innan vi åkte. Vi for till flygplatsen och var där i god tid innan planet skulle gå. Personen som hjälpte oss med väskorna försökte få med oss på ett plan tidigare från Mombasa till Nairobi men det var fullt. Han försökte i alla fall vilket var snällt. Vi fick sitta och vänta på flygplatsen i ungefär 2,5 timme innan vi fick gå på planet. Även denna resa tog drygt 45 minuter och vi landade i Nairobi med tanken om att vi skulle vänta där i 6 timmar innan nästa plan.. Vi åt lite middag, hamburgare, tittade runt i butikerna som var öppna och sedan satte vi oss i väntrummet och väntade. Jag lade mig ”till rätta” på två stolar och försökte få lite sömn. Klockan var ungefär åtta på kvällen då. När jag vilat ett tag väckte mamma mig vid halv tio och sa att vårt plan var försenat till 03:40 istället för 23:59 på grund av stark turbulens på nedvägen så planet behövdes genomsökas ordentligt och detta skulle då ta 4 timmar. Flygplatsen var varm och lät ganska mycket, ljuset i väntsalen var jobbigt och allt var allmänt dåligt. Vi flyttade till väntrummet för vår gate för att alla skulle vara beredda om genomsökningen skulle gå snabbare än beräknat. Även här lade jag mig ner och försökte sova lite. Efter ett tag väckte mamma mig och sa att planet skulle påbörja boardingen en timme tidigare de tänkt. Jag vaknade upp och fick lite dricka som de köpt medan jag sov. Vi pratade lite och sedan ville jag gå på toa innan vi skulle gå på. Det visade sig att det var slut på vatten i toorna, vi gick ut till de andra i en annan gate och även där var det slut på vatten. Ingen gjorde något åt det utan alla bara sa att vi skulle göra de vi behövde göra och sedan lämna. Vattnet på hela flygplatsen var slut?! De verkade hända ofta och jag är inte förvånad för de var allmänt dåligt med att spola och tyck i duscharna på alla ställena vi varit på.

När vi väl fått gå på planet och alla hade satt sig hade klockan ändå hunnit bli 03:40 och vi for iväg mot Amsterdam efter cirka 9 hemska timmar på Nairobis flygplats.

Flygresan gick snabbt, först fick vi en middag, sedan sov jag och vaknade när det var 1,5 timme kvar och frukost tid. Jag tittade på en film, Storkarna, och sedan landade vi. När vi skulle gå av visste vi inte hur vi skulle göra med resan från Amsterdam och hem. Det stod två flygvärdinnor och väntade på de svenska som befann sig på detta plan. Vi var ca 20 stycken och vi hade blivit ombokade till ett plan till Arlanda som gick 10:15. Problemet var bara att vi kom av planet 9:45 och att vi då skulle igenom all security och passkontrollen.. Det var tajt men vi hann, vi sprang från ena sidan av flygplatsen till den andra sidan. Flygresan tog ungefär 2 timmar och när vi kom till Arlanda och skulle hämta ut bagaget så hade det ju självklart inte hunnit med planet. Men vi var nästan säkra på det redan innan vi landat.

Vi möttes upp av Olivers föräldrar och sa hejdå till honom innan vi tog en taxi hem till lägenheten.

Tack till Mamma & Pappa, Ch & Julia och Oliver för en krävande, men helt fantastisk resa! <3