20:17:39
14/3 Ändrade planer, kolsvart undervisning och fel gata
Vi fick veta igår att vi båda skulle vara hos managern för städ klockan 7:30 idag men ingen info för vad vi skulle göra alls.
När vi ätit frukost begav vi oss dit och när vi kom dit tog han med oss ner till ett konferensrum. Där klev vi in i något som föreställde en kurs och vi fick sätta oss och delta på detta då. Det visade sig vara en utbildning/föreläsning/kurs i Customer Service och lite annat i relation till detta.
Det började med att vi fyllde i en lista med vårt för och efternamn, sedan när vi skulle fylla i resten behövde vi hjälp. Det var deras typ av personnummer man skulle fylla i så hon bad oss att inte fylla i något där. Sedan fanns det två spalter till - G* och R*. Vi frågade även där och då sa hon som höll i det att vi skulle skriva F på G spalten och ett W på R spalten. Vi tänkte inte mer på det utan lyssnade på vad Devi hade att berätta. Det hela började med att varje person i rummet, vi var ca 25-30 stycken, skulle ställa sig framför alla och berätta om sig själv - Linnéa var först sedan jag. Ni som känner mig har kanske svårt att tro detta men jag gjorde det, nästan helt utan problem. Är stolt över mig själv faktisk, kanske liten prestation för andra, men ändå.
Samma med detta, ni som känner mig vet att ag har svårt att släppa saker tills jag har fått svar på det, detta gällde även med vad G och R stod för på formuläret.. Vi kom på det efter ett tag. G stod för kön och R stod för ras.. Att det gått 20 år sedan det blev fritt och att de fortfarande behöver markera folk i olika raser på arbetsplatser? Sjukt.. Men en kulturskillnad som man måste känna till och lära sig att det är så här. Men jag retade mig ännu mer på det när Devi sade "Gästerna är en människa och ni ska inte se på gästerna som svarta, vita eller så". Detta gjorde mig arg. Gäster är människor men inte personalen?.. Så annorlunda från hemma.
Dagen var bra annars. Lärorik och intressant. Lite som skolan 2.0, men det var en bra föreläsare och jag fick med mig mycket. Mitt under mötet gick strömmen på hela hotellet och Devi fick slänga om lite i upplägget på dagen men det var bara lite spännande. Vi fick även gå en lång och ordentlig genomgång av hela hotellets alla olika delar. Allt från städ och tvätten till att GÅ upp till 11 våningens festlokal.
Några saker jag tänkte jag kunde dela med mig av är:
- Me Time: spendera tid varje dag till att ha roligt och tänka så utvecklas du som människa på så många olika plan.
- Under Promise & Over Deliver: vägen till en väldigt nöjd gäst.
- Confidence: Knowledge is power (om man gör något av sin kunskap)
Innan jag avslutar om vad vi gjorde på kursen så är det två till grejer som jag blev lite konfunderad och irriterad på. Zulufolket får inte se människor i ögonen om de är äldre eller har en högre titel än dem. Sedan även att de sa att kvinnor måst ha smink för att tas seriöst på arbetsplatser, framförallt när det kommer till att tas seriöst av män...
Dagen började klockan halv åtta och vi var klara vid fyra så de var en rätt lång dag men det gick ändå relativt snabbt. När vi bytt om från jobbkläderna gick vi iväg till Suncoast för att kolla in hur vi skulle köpa biobiljetter, vilket man gjorde där direkt och vi bokade en bio till lördag kväll. Spännande! Sedan tog Linnéa en pizza och jag tog en milkshake innan vi tog en omväg/promenad tillbaka till hotellet. Innan vi kommit fram valde vi att fortsätta förbi hotellet och gå till matbutiken för att Linnéa skulle handla. När vi gick tillbaka tänkte jag att vi kunde ta en parallellgata till den vi brukar gå på och det ångrade vi snabbt då det verkade vara någon slags "dålig" gata. Det vart obehagligt snabbt och vi skyndade oss iväg hemåt, vi tar inte den vägen hem igen från och med nu i alla fall.
Vi chillade, käkade middag och chillade lite till när vi kom tillbaka till hotellet.
Imorgon är det receptionen som gäller för oss båda - Linnéa har morgonpass och jag kvällspass.
Ha de gott!
Kram Noca